לאחר שהכרנו וריכזנו את הכלים שיסייעו לנו לשמר את הסמכות ההורית, עלינו להתמודד עם האתגרים שמפריעים לנו ליישם אותם ולהבין כיצד להגיב כאשר הם מופיעים. חשוב לזכור שכאשר סמכות הורית מגיעה עם הרבה אהבה בצידה היא תחווה כחוויה תומכת ושומרת, ולכן אל תחששו לפתח סמכות אל מול הילד המיוחד, בדיוק כפי שאתם נוהגים עם אחיו.
איתמר פסקל, מנהל מכון תל אביב לפסיכותרפיה, פסיכולוג קליני ומדריך ההורים, מציג את האתגרים הנפוצים, כיצד להתמודד איתם, וכיצד לפתח סמכות הורית מול ילדים בעלי צרכים שונים.
1. פגיעה בשרשרת התגובות שיוצרת סמכות הורית: התשתית בה מתפתחת היא חילופי תקשורת (בדיבור או פעולות) בין ההורה לילד, כלומר שרשרת תגובות בין ילד והורה דרכה מתגבשת הסמכות ההורית והצבת הגבולות.
לדוג': פעוט לוקח צעצוע ודופק איתו על הטלוויזייה – – – אמא מגיעה, מביטה בעיניו, פניה אסרטיביות והיא אומרת שאסור לדפוק על הטלוויזיה, מסבירה כי עלולה להישבר – – – הפעוט מבין כי אמא כועסת, עוצר פעולתו, וכשאמא מתרחקת הוא שוב דופק על הטלוויזיה עם הצעצוע והפעם מביט אל אמא לראות אם תגיע אותה התגובה – – -אמא מגיעה שוב, והפעם פניה כבר כועסות יותר, קולה חזק יותר, והיא לוקחת את הצעצוע מידו תוך שמסבירה כי היא כבר אמרה לו שזה מסוכן והיא לא מרשה — הפעוט מבין כי אמא כועסת, מבין שזה אסור, אולי בוכה או כועס בעצמו על שאמא לקחת את הצעצוע, ומסיק שאם הוא יעשה זאת שוב, הוא עלול שוב לאבד את הצעצוע.
אם יש קושי לפענח את הבעות הפנים של האם אז יש קושי להבין את המסר (אוטיזם), אם יש קושי בהסקת מסקנות יש קושי לחבר את רצף הפעולות לכדי תובנה ומסקנה (מוגבלות שכלית התפתחותית), אם יש קושי פזיולוגי כמו נכות אז הסיטואצייה הנ"ל יוצרת תחושת חוסר שליטה מאוד גדול ולקיחת מרחב העצמאות שקיים, בגלל התלות באדם המבוגר (שיתוק/ נכות). כל אילו מקשים על יצירת סמכות הורית דרך מעגלי תקשורת פשוטים.
2. רצון לפצות ולפנק את הילד המיוחד: אל מול ההבנה כי הילד מתמודד עם קשיים רבים ועל מנת להשיג את מה שאחרים מקבלים כמובן מאליו הוא יצטרך לעבוד קשה מאוד ויומו במסגרת החינוכית עובר בהשגת מטרות ואתגרים, מתפתח בצורה טבעית ובריאה רצון ענק לפצות אותו, לפנק אותו, לשמח אותו כמה שיותר, לתת תחושה של ביטחון ורגיעה, מה שלא מתיישב בקנה אחד עם הפוזיציה המחנכת והפחות נעימה שנדרשת בהתהליך בניית סמכות הורית.
3. חלוקת משאבים הוריים: החיים של היום הם גם כך בקצב גבוה עם עומס יומיומי ועומס רגשי גבוה, בהורות לילד מיוחד יש עומס נוסף שמצריך אנרגיות ומשאבים נפשיים להתמודדות. כיוון שהנושא של סמכות וגבולות דורש אף הוא משאבים נפשיים שדורשים עקביות וחיבור לחשיבות והדחיפות של הנושא, לעיתים אין מספיק משאבים נפשיים על מנת לפתח לאורך זמן ובעקביות סמכות הורית מבוססת.
4. סדרי עדיפויות משתנים: סמכות הורית היא חלק מקשר שנוצר בין הורים וילדים, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מתאמצים רבות על מנת לשמור על קשר טוב, חם ותומך עם ילדיהם, לעיתים עקביות שנדרשת על מנת ליצור סמכות הורית לא מתאפשרת בשל אילוצים וסדרי עדיפויות ומטרות אחרות בקשר ובחיים בכלל נראות הרבה יותר חשובות מאשר להתעקש על גבולות, על מה אסור ומה מותר, כל אילו מתגמדים ליד מטרות אחרות שיש לילדים ולהוריהם להשיג יחד.
אתגרים בפיתוח סמכות הורית אל מול ילדים שונים:
ילדים עם אוטיזם
לחלק מהילדים עם אוטיזם אין את הרצון הבסיסי לרצות את ההורה, זהו חלק מאוד גדול בקבלת גבולות מהורה וביסוס סמכות. חלקם לא מפענחים בקלות את הבעות הפנים, את האינטונציה בה מדברים אליהם, ועל כן כל הנושא של הבנת מסר עם גבול ומסר חד משמעי עלולים להפגע. מעגלי התקשורת לא מתנהלים כשורה, לעיתים יש התפרצויות זעם שנראה כי לא שווים את הצבת הגבול. הורים לילדים עם קושי ביצירת קשר לא פעם חוששים לנקוט בפוזיצייה הסמכותית על מנת לא לפגוע בקשר שקיים, ובאהבה של הילד אליהם.
המציאות מלמדת כי למרות כל הקשיים הללו, ילדים עם אוטיזם בהחלט יכולים להבין גבולות, ולהרגיש טוב בתוך קשר בו יש גם סמכות הורית וגבולות, כך שלא היינו מציעים לוותר מראש למרות הקשיים.
ילדים מאותגרים אינטלקטואלית
רמת ההבנה של הילד היא פקטור משמעותי ביכולת לייצר סמכות וגבולות, ככל שההבנה מתקרבת לנורמה יהיה קל יותר לייצר סמכות הורית וגבולות בדומה לכל ילד אחר, ככל שההבנה נמוכה יותר צריך להיות יצירתיים יותר כיצד לייצר את הסמכות. יש נטייה לחשוב כי אין צורך בסמכות הורית במקרים בהם הילד פחות מבין אלא פשוט לשים את הגבול בעזרת גבול חיצוני שלא ניתן לערעור. אך בכל זאת חשבו על הזמן בו הם יגדלו ויהפכו לגדולים, הצבת גבולות חיצוניים תהיה קשה יותר.
ביחד עם המון אהבה ,סבלנות ועקביות אפשר לייצר סמכות בריאה גם כאשר היכולת הקוגניטיבית נמוכה יותר.
ילד עם נכות פיזית
נכויות כגון שיתוק מוחין, מוגבלות בתנועה, בשמיעה או בדיבור, מאתגרות כל אחת מהן בדרכה את ביסוס הסמכות ההורית בגיל הצעיר. לדוג' ביסוס סמכות עם ילד שאינו שומע טוב ועוד אין שפה חלופית, דורשת יצירתיות של ההורה בנוכחות, בהבעות הפנים, להיות קרוב על מנת שיראה שפונים אליו, ילדים גדולים יותר עם מכשירי שמיעה לעיתים מנתקים את המכשיר במרדנות כאשר רבים עם ההורים, גם שם צריך לפעול ביצירתיות. מוגבלות חושית מפריעה למעגלי התקשורת בעזרתן מתבססת הסמכות ההורית.
גם במקרים כאלו בעזרת יצירתיות רבה מוצאים את הדרך הנכונה והמותאמת לייצר סמכות, בהתאם לצרכים הנדרשים.