תלמידים עם ליקויי למידה מאופיינים במגוון קשיים, בדרגות חומרה
שונות. חלק מהקשיים הם מרכזיים להגדרת לקות למידה (כגון לקות בקריאה),
וחלקם קשיים נלווים (מסורבלות מוטורית, איחור שפתי וקשיי קשב עם
הפראקטיביות – ADHD). בעבר הופנו תלמידים אלו לבתי ספר מיוחדים ו/או
לכיתות נבדלות וכיתות שילוב. במסגרת חוק החינוך המיוחד הקורא לשילוב
התלמידים במסגרות חינוכיות הפחות נבדלות (Least Restrictive
Environments), עבר הטיפול בקשייהם לרוב (אך לא תמיד) למסגרת הכיתה
הרגילה, תוך התאמה של חלק מדרכי ההוראה לצרכים ייחודיים, ובאמצעות
שיתוף פעולה של מורים לחינוך רגיל ומיוחד, ומטפלים שונים.
מגמת השילוב מאפשרת לתלמיד עם הקשיים המיוחדים להשתלב בחברת הילדים
ולעמוד באתגרים לימודיים כבני גילו, בסיוע סל השילוב במתי"א (מרכז
תמיכה יישובי אזורי). מאידך, עבור חלק קטן מהתלמידים עם ליקויי למידה,
עוצמת קשייהם ומורכבותם פוגעים בסיכוייהם להשתלב בחינוך הרגיל. במקרים
רבים הם זקוקים לטיפולים מקצועיים אינטנסיביים שאין להם אפשרות לקבלם
במערכת החינוכית הרגילה. על מנת לענות על צרכים שונים ומשתנים, יש
לשמור על רצף מגוון של מסגרות תמיכה וטיפול שונות בדרגות השילוב שלהן
במערכות הרגילות. עם זאת, יש לפתח דפוסים ומיומנויות של שיתוף פעולה
ועבודה בצוות בין-מקצועי.
המלצה 4:
הוועדה ממליצה על המשך קיום הרצף במסגרות חינוכיות-טיפוליות
(החל מעזרה במסגרת גן הילדים והכיתה הרגילים, כיתות וגני שילוב, כיתות
מיוחדות בבתי הספר הרגילים, בתי ספר וגנים מיוחדים, מרכזים טיפוליים
בית ספריים וישוביים ומסגרות טיפוליות שונות שתמצאנה מתאימות לצרכים
בישובים השונים). יש לפעול לפיתוח ויישום של דפוסים מובנים ומבוקרים
לשותפות בצוותים בין מקצועיים, על מנת לתת מענה לצרכים הטיפוליים
המגוונים, במסגרת שונות תרבותית, חברתית ודתית.
לעיון בפרקי הדוח:
- תקציר
והמלצות - מבוא
- שוויון הזדמנויות
לתלמידים עם לקויות למידה - הכשרה והשתלמויות
בתחומי לקות למידה - תהליך האבחון:
מאבחנים ומבחנים - רצף ומסגרות טיפול
- צרכים חינוכיים
מיוחדים לקבוצות הגיל - מוסדות להשכלה
גבוהה - משפחות
- סיוע, התערבות
וטיפול - תלמידים עם ליקויי
למידה ובעיות נוספות - מוסדות להשכלה
גבוהה - דו"ח הוועדה לבחינת
מיצוי יכולתם של תלמידים עם ליקויי למידה – נספחים