השלב הקדם-מילי מחברות: אסתר דרומי דליה רינגוולד-פרימרמן חגית בר-לב

התקופה שממועד הלידה של התינוק ועד להופעת המילים המובנות הראשונות
מכונה השלב הקדם-מילי. בתקופה זאת מתבססים דפוסי התקשורת של התינוק עם
דמויות משמעותיות בסביבתו הקרובה.

רבות מהתגובות של התינוק הן רפלקסיביות בתחילה, כמו למשל, החיוך
כתגובה אוטומטית להרגשת נינוחות או הבכי כתגובה להרגשת מצוקה. לאט לאט
נעשות תגובותיו של התינוק מובחנות ונשלטות יותר. התינוק מתחיל לבסס
קשר-עין עם אימו, הוא מתבונן בחפצים – כמו ה"מובייל" התלוי מעל המיטה
שלו ו – מתחיל "לשוחח" עם הוריו באמצעות השמעת קולות ומשחקים הדדיים
בהם הוא וההורים מחקים זה את זה ונוטלים חלק במעין משחק (האם אומרת
"אָבָּבָּב" והתינוק חוזר אחריה ולהיפך).

התינוק מביע רגשות באמצעות שינויים בהבעות פניו ואפשר לראות כאשר
הוא מרוצה ומחייך או כאשר הוא מעוות את פניו בחוסר שביעות רצון.

תנועות הגוף של התינוק מעידות גם הן על הרגשתו, ועוזרות לו
בתקשורת. התינוק מניע את כל גופו ואת רגליו כאשר הוא שמח ומתרגש או
שוכב בשקט, כאשר הוא רגוע.

בחודשים הראשונים נוהגים ההורים לפרש את התנהגותו של התינוק תוך
כדי כך שהם מדברים אליו. כאשר בתינוק בוכה, האם מנסה לפרש את הסיבות
לבכי. היא אומרת: "אתה רעב חמוד שלי?" ומגישה לתינוק בקבוק.

בהמשך התינוק לומד להביע את כוונותיו בצורה ברורה יותר למשל, הוא
לומד להושיט את ידיו ולהשמיע קולות, כאשר הוא רוצה שירימו אותו על
הידיים או שהוא מושיט חפץ כאשר הוא רוצה לתת אותו לאדם אחר. התינוק
לומד להצביע לעבר חפצים במטרה להראות למבוגר את החפץ המעניין אותו,
וכן הוא לומד להביט לכיוון שאליו מצביע המבוגר. גם המלמול של התינוק
הופך בהדרגה דומה יותר לדיבור. לא פעם נדמה למבוגר, שהתינוק כבר "היה
רוצה לדבר" כאשר הוא משמיע מלמול בטון של שאלה "אָבָּאָבָּאָבָּ?",
בהתרגשות או בטענה.

בסוף השלב הקדם-מילי אפשר לזהות מילים ראושונות בין המלמולים של
התינוק. למשל, אפשר לשמוע את המילה "האו האו" בכל פעם שהתינוק רואה
כלב או תמונה של כלב או "אבא" בכל פעם שהוא רואה את אמא או את אבא
ניגשים אליו.

היכולת התקשורתית שהתינוק מפתח בשלב הקדם-מילי מהווה בסיס
להתפתחות השפה בשלבים הבאים. התינוק שלמד בשלב הקדם-מילי להתמקד בחפץ
שהאם מצביעה אליו או התינוק אשר למד ליטול חלק "בשיחה" עם מבוגר, יעשה
שימוש בהתנהגויות אלה, גם כאשר הוא יתחיל להביע את המילים
הראשונות.

לקטעים אחרים:

שלבים בהתפתחות
השפה

השלב הקדם-מילי

השלב
החד-מילי

השלב הדקדוקי
המוקדם

השלב הדקדוקי
המאוחר

מידע נוסף

  • בעלות:
    ישראל. משרד החינוך. האגף לחינוך מיוחד
מעגלים

לטובת המשפחות
המיוחדות

משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים עוברות טלטלה קשה בכל תחומי החיים. בעקבות מלחמת ״חרבות ברזל״ הן מתמודדות גם עם גידול ילד מיוחד וגם עם מצב של אי ודאות.
עמותת קשר נותנת להן מענה מרגע האבחון, לכל סוגי המוגבלויות ובפריסה ארצית.

 

באמצעות תרומה סימלית(כ-5 ש״ח בחודש) אתם עוזרים לנו לסייע למשפחות המיוחדות, חלקן התפנו מבתיהן.

קנית ב 9.80 ?
שילמת 10
ותרמת 20 אג'

כ – 5  תרומה
(בחודש בממוצע)