כאשר הצוות מגיע למסקנה שמאמציו אינם מספיקים והתלמיד אינו מתקדם
כמצופה, הוא פונה בדרך כלל לפסיכולוג בבקשה לאבחון.

מטרתו של האבחון היא לעזור להורים ולאנשי המקצוע ללמוד על התחומים
החזקים של ילדכם ולאתר את מקור הבעיה, את היקפה ואת ביטוייה השונים.
מידע זה יאפשר להבינו טוב יותר ולעזור לו בצורה מקצועית ומנוונת.

אבחון מקצועי הוא חלק חשוב מאוד מתהליך העזרה לילד, מכיוון שהוא
מקדם את הבנת הבעיה ומאפשר חיפוש דרכים להתמודד אתה.

על צוות המוסד החינוכי ליידע אתכם על סיבת הפנייתו של ילדכם לבדיקה
(פסיכולוגית, רפואית ואחרת), ואתם תתבקשו לחתום על הסכמתכם לבדיקה.
אתם רשאים להתנגד לבדיקה פסיכולוגית. במקרה זה עליכם להודיע למנהל
המסגרת על התנגדותכם בכתב.

אבחון פסיכולוגי או הערכה פסיכולוגית כחלק מתהליך ההפניה לוועדת
השמה יתבצע על ידי פסיכולוג חינוכי מטעם הרשות המקומית.

אתם רשאים לערוך לילד אבחון פרטי, ובלבד שאבחון זה ייעשה על ידי
פסיכולוג חינוכי מומחה (על פי רשימת פנקס הפסיכולוגים של משרד
הבריאות, במחלקה למקצועות רפואיים, רח' יפו 157 ירושלים טלפון:
6217348-02 ). האבחון יובא לפני ועדת השמה.

גם אם נערך לילדכם אבחון על ידי הפסיכולוג מהשירות הפסיכולוגי
המקומי, אתם רשאים לפנות לפסיכולוג חינוכי מומחה פרטי כדי לקבל חוות
דעת נוספת ולהגישה לוועדה.

בעוד שאבחון פסיכולוגי מותנה בהסכמה מצדכם, הרי הערכה פסיכולוגית
המבוססת על תצפיות בכיתה ועל שיחות עם הצוות המכיר את הילד יכולה
להיעשות גם ללא הסכמתכם, אולם על מנהל בית הספר מוטלת החונה להביאה
לידיעתכם.

תוצאות האבחון יימסרו לכם על ידי הפסיכולוג שביצע את הבדיקה, ואתם
רשאים לדרוש את סיכום האבחון בכתב.

דאגו לכך שבעקבות האבחון אכן תבינו טוב יותר את הקושי של ילדכם
ותדעו מהי העזרה הדרושה לו הן מצדכם והן מצד המערכת החינוכית
וועדת השילוב היישובית.

אם לאחר הבדיקה הפסיכולוגית יגיע הפסיכולוג החינוכי למסקנה שרצוי
וניתן לסייע לילדכם בכיתה הרגילה ושאין צורך להפנותו לוועדת השמה, הוא
יודיע על כך לכם ולמנהל המסגרת החינוכית, וינחה אתכם בדבר דרכי הטיפול
הנדרשות. עם זאת רשאי המנהל להפנות תלמיד לוועדת ההשמה למרות חוות
דעתו של הפסיכולוג החינוכי, וזאת באישור המפקח על המסגרת
החינוכית.

תלמיד הלומד במסגרת חינוך רגיל, שלא הופנה לשירות
הפסיכולוגי-החינוכי או לגורם אחר עד סוף כיתה ה' בשל בעיות בתחום
הלמידה או ההתנהגות, לא יופנה לוועדת השמה אלא על פי דרישת ההורים או
באישור של ועדת השילוב היישובית.

לפריטים אחרים קשורים לנושא:

לקראת ועדת
השמה

תהליך הפניית תלמיד
לוועדת השמה

הפניה לאבחון

תפקידה של ועדת
ההשמה

הרכב ועדת
ההשמה

זימון לוועדת
השמה

המסמכים המובאים
לוועדה

הדיון בוועדה

סיכום הדיון והחלטת
הוועדה

תפקידה של ועדת
הערר

הרכב ועדת
הערר

זימון לועדת
הערר

הדיון בוועדת
הערר

מידע נוסף

  • בעלות:
    ישראל. משרד החינוך. מחלקת פרסומים
מעגלים

לטובת המשפחות
המיוחדות

משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים עוברות טלטלה קשה בכל תחומי החיים. בעקבות מלחמת ״חרבות ברזל״ הן מתמודדות גם עם גידול ילד מיוחד וגם עם מצב של אי ודאות.
עמותת קשר נותנת להן מענה מרגע האבחון, לכל סוגי המוגבלויות ובפריסה ארצית.

 

באמצעות תרומה סימלית(כ-5 ש״ח בחודש) אתם עוזרים לנו לסייע למשפחות המיוחדות, חלקן התפנו מבתיהן.

קנית ב 9.80 ?
שילמת 10
ותרמת 20 אג'

כ – 5  תרומה
(בחודש בממוצע)