תיאור הזכות

הנגשת תחבורה ציבורית באה כדי להקל ולעזור לאדם עם צרכים מיוחדים להשתמש בתחבורה ציבורית. לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, על כל אמצעי התחבורה הציבורית (אוטובוסים בקווים עירוניים ,רכבות , מטוסים, אניות) להיות נגישים.

• עד שנת 2014, על כל כלי התחבורה והתחנות ( לא כולל אוטובוסים בין-עירוניים) להיות נגישים.

• אסור לגבות כסף בעבור כלב נחייה המלווה לאדם עוור, או לאסור על כניסתו של הכלב לאמצעי התחבורה.

• אסור על נותן השירות בתחבורה הציבורית לסרב לתת לאדם עם צרכים מיוחדים להשתמש וליהנות משירותי התחבורה.

• אסור על נותן השירות לקבוע תנאי כלשהו שמונע/ מגביל לאדם עם צריכים מיוחדים להשתמש בשירות.

מי זכאי

אוטובוסים בקווים עירוניים

א. אוטובוסים ישנים (נרשמו לפני 2003):

• שלט למספר הקו בקדמת האוטובוס.

• הכרזה על מספר קו במערכת כריזה פנימית.

• שלושה כיסאות לאנשים עם צרכים מיוחדים (ללא כיסא גלגלים), מתוכם כיסא לעוור המלווה בכלב נחייה.

• לחצני עצירה, מאחזי יד ובליטות בצבע צהוב.

• פתחי כניסה̈ פתחי יציאה וקצות מדרגות מסומנים לכל רוחב הסף בפס אזהרה.

ב. אוטובוסים חדשים

• דלת אוטובוס רחבה (יותר מ 100ס"מ)

• מתקן הרמה לכניסת ויצאת אדם עם כיסא גלגלים לאוטובוס, ומנגנון למניעת תזוזת האוטובוס בזמן ההרמה.

• מקום לכיסא גלגלים, עם לחצן עצירה מיוחד.

• במקרים שבהם מסעדי יד, עליהן להיות ניתנים להרמה.

• מערכת כריזה פנימית וחיצונית.

• מספר הקו יוצג בחזית בגב ובצד האוטובוס.

תחנת אוטובוס

• מדרכה נגישה לתחנה.

• רחבת היערכות פנויה ממכשולים.

• שלטים ללקוי ראיה עם פרטי הקווים, שלטים בכתב גדול, ושלטים בריל.

• רצפת עמדת ההמתנה אמורה להיות בגובה המדרכה, ויש מקום פנוי לאדם עם כיסא גלגלים ליד הספסל.

גישור בין האוטובוס לרציף התחנה

הגישור נעשה באמצעות כביש (רמפה) ידני או אוטומטי.

תחנות מרכזיות (אוטובוס ורכבת)

• דרך נגישה, מתחנת האוטובוס מחוץ לתחנה המרכזית אל כניסת התחנה המרכזית.

• הכניסה נגישה לתחנה ולמתחם.

• מידע לגבי לוחות זמנים יהיה נגיש (כתב גדול, פקס, טלפון, אינטרנט)

• זמזם עם תדר נמוך וצבע בולט בעמדת המודיעין.

• עמדת טלפון נגישה לאדם עם כיסא גלגלים.

• מדרגות, קירות, דלתות ומחיצות שקופים יסומנו.

• מוכנית אוטומטית אחת לפחות (אם יש מוכניות אוטומטיות) יהיו הוראות שימוש בכתב מישוש/ ברייל.

• בלוח מידע אלקטרוני על המידע להיות בצבע צהוב על רקע כהה ובתווים שאינם נעים לרוחב הלוח.

רכבות:

• על רכבת ישראל לפרסם את כל התחנות הנגישות.

• ניתן לקבל סיוע מעובדי הרכבת לאדם עם לקוי שמיעה, שמודיע מראש (לפחות 6 שעות ) לשירותי הרכבת על מועד נסיעתו.

• הפעלת מתקן הרמה לאדם עם כיסא גלגלים, שמודיע מראש (לפחות 6 שעות) לשירותי הרכבת על מועד נסיעתו.

• אדם לקוי ראייה או אדם הנע בכיסא גלגלים הנוסע בקביעות יכול להודיע על כך מראש ופעם אחת למוקד השירות של הרכבת( אין צורך להודיע באופן מתמיד).

• שירותי הרכבת יעשו מירב המאמצים כדי לתת סיוע מתאים גם בלי הודעה מראש.

• בכל רכבת יהיה קרון נגיש ומסומן אחד לפחות, שיהיו בו:

 *.דלת רחבה, ומעבר בין הכיסאות לאדם עם כיסא גלגלים.

 *.במקומות היעודים לאנשים עם צריכים מיוחדים צריך להיות מסעדי יד מתרוממים.

 *.מקומות ישיבה ייחודים לאנשים עם צרכים מיוחדים.

 *.סימון פתחים, מדרגות, מאחזי יד ובליטות.

 *.אמצעים חזותיים וקוליים להודעה על התחנות.

מטוסים

חובה על מפעיל קו תעופה שלפחות באחד מכל שלושה מטוסים שלו ובכל מטוס חדש ,(לאחר 2013) יהיו אמצעי ההנגשה הבאים:

• במטוס שיש בו 60 מקומות לפחות, יהיה מקום אחד לפחות שמיועד לאדם עם כיסא גלגלים.

• במטוס עם שני מעברים לפחות ותאי שירותים, יהיה אחד לפחות מתאי השירותים מונגש לכיסא גלגלים.

• במטוס ובו 30 מושבים ויותר מחצית או יותר ממסעדי היד הגובלים במעבר יהיו ניתנים להרמה̈ הורדה או הסרה.

• אדם עם צרכים מיוחדים שמודיע 48 שעות לפני הנסיעה, לחברת התעופה, לגבי עלייתו לנסיעה, יהיה זכאי ל :

o כיסא גלגלים מיוחד

o ליווי מתאים בשדה התעופה מדלפק הצ’ק-אין עד מקום הישיבה במטוס לפני ההמראה, ומהמטוס עד היציאה משדה התעופה אחרי הנחיתה.

o הטענת כיסא הגלגלים באופן שיהיה ניתן להעמידו לרשות בעליו מיד אחרי הירידה מהמטוס.

אוכלוסיית היעד
סוג לקות:
נכות פיזית, ליקויי ראייה, ליקויי שמיעה
גיל:
מגיל  ועד 
(
כל הגילאים
)
שפה:
עברית

חשוב לדעת!

• לפי החוק נהג מונית אינו חייב להתאים את המונית שלו להסעת אדם בכיסא גלגלים.

• עד 2014 תחול חובה בהנגשת קרון אחד לפחות בכל רכבת.

• גביית תעריפים מופקעים מאנשים המתניידים על כסא גלגלים בגין הספקת שירות מוניות אסורה ומהווה עבירה על החוק.

• הנוסע מוזמן להגיש תלונה במשרד התחבורה, המפקח על התעבורה, בנק ישראל 5 בנין ג'נרי A , ת.ד 867 , ירושלים ,91008

הערות

החומר : נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

 

 

מידע נוסף

  • שפה:
    עברית
מעגלים

לטובת המשפחות
המיוחדות

משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים עוברות טלטלה קשה בכל תחומי החיים. בעקבות מלחמת ״חרבות ברזל״ הן מתמודדות גם עם גידול ילד מיוחד וגם עם מצב של אי ודאות.
עמותת קשר נותנת להן מענה מרגע האבחון, לכל סוגי המוגבלויות ובפריסה ארצית.

 

באמצעות תרומה סימלית(כ-5 ש״ח בחודש) אתם עוזרים לנו לסייע למשפחות המיוחדות, חלקן התפנו מבתיהן.

קנית ב 9.80 ?
שילמת 10
ותרמת 20 אג'

כ – 5  תרומה
(בחודש בממוצע)