אני מאמין/שיטה מאפיינת
בית ספר כי"ח – בוגר בית הספר יהיה בוגר עצמאי, מתקשר בשפת הסימנים, בדיבור ובכתיבה. משתלב בחברה, בעל תעודה תיכונית, אקדמית ומקצועית. מחובר למסגרת חברתית. מתנהל בדרך של אורח חיים בריא ומקיים,. בעל יכולת לסינגור עצמי ושימוש בשירותי תמיכה הקיימים בקהילה עבורו, מתוך הכרת זכויותיו וחובותיו.
תיאור פעילות השירות
טיפולים שונים- טיפול באמצעות אמנות, מוסיקה, דרמה, תנועה ובעלי-חיים.
מערך העבודה בבית הספר- המערך בנוי על תכנית הלימודים הרגילה תוך התאמות בתחום השפה והנושאים הכלולים בתכנית הליבה של משרד החינוך. התלמידים לומדים שפה, חשבון- מתמטיקה, מדעים, מחשבים, חקלאות, גיאוגרפיה, דת ותורה, כישורי חיים, אזרחות, כל אחד ע"פי יכולותיו. לאורך השנים פותחו הרבה מאוד תלב"סים בתחומי הידע השונים ע"י צוות המורים ובית הספר- מחול, שפת הסימנים, חנ"ג, נגרות, אומנות, ועוד.
תכנית לימודים- 1. התאמת הלימודים בחשבון, ומקצועות שונים לת"ל בבתי הספר הרגילים, בהתאם לת"ל המיועדת לילדים לק"ש בשילוב.
2. שעורים על מנהגים וחגים בקרב היהודים ובקרב הערבים.
3. ניתן לעשות בגרויות מקצועיות שונות עד 13 יחידות בגרות: קונדיטוריה, חקלאות, פיסיקה, מחשבים, מתמטיקה וביולוגיה.
4. תכנית "יוצרים עתיד" בשיתוף עמותת שמע וגף הרווחה לגילאי 18. תוכנית זו כוללת סדנאות הפעלה שונות אשר פועלות כסדנאות עבודה ובהם נלמדים חוקי התנהגות וכללי עבודה לתלמידים הצעירים והבוגרים. כמו כן כוללת התכנית יציאה למקומות עבודה שונים.
5. בביה"ס עובדים מורים לאמנות ונגרות, טיפוח החן, חינוך גופני , מחשבים, חקלאות ושפת הסימנים.
טיפולים פרא רפואיים- טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשרת,.
שיטות למידה- הלימודים מותאמים לכל תלמיד באופן אישי בהתאם לתכנית הכיתתית הנלמדת בכיתה.
שיעורי העשרה- 1. סל תרבות- היתרון ירושלמי: ביקורים במוזיאון הטבע, מוזיאון המדע, מוזיאון ישראל והאסלם ועוד מקומות אחרים.
2. אנו מפעילים מועדונית רווחה שלוש פעמים בשבוע, במתנ"ס פיליפ לאון ובבית הספר, ובו לומדים הילדים שחייה, ג'ודו, קרמיקה, כדורגל דרך הפועל קטמון, טיפול באמצעות כלבים ועוד. כחלק מתכנית ההעשרה אנו דואגים לשלב מספר כיתות לפעילויות שונות בבתי ספר רגילים, כחלק מבתי הספר בקהילה כמו בית הספר ארגנטינה , בית הספר בבית צפאפא , לילדים ערביים. בכל שנה יוצאים הילדים לטיול שנתי בן יום אחד עד שלושה ימים וכן זוכים למערך של סיורים במוזיאונים, גן החיות ועוד. שתי כתות של בית הספר משולבות בפעילות בגן החיות.
3. צהרון- תלמידים עם מש"ה משתלבים בצהרון שלווה חמישה ימים בשבוע.
ארוחות- מוגשת ארוחת צהריים חמה (דרך עיריית ירושלים).
קייטנות- ביה"ס פתוח לאורך כל השנה כולל החופשים, חנוכה, פסח וחופשת הקיץ.
תכנית ההזנק- ישנם תלמידים המגיעים לתקופה קצרה וזאת כדי לקדמם ולהכשירם להשתלב במסגרות משלבות אחרות לליקוי שמיעה. תלמידים אלו זוכים לתכנית אישית וייחודית המתוגברת בשעות קלינאית ומערכת אישית. השילוב יתחיל עוד בהיות התלמיד בבית הספר ואת התלמיד ילווה איש צוות שיתגבר את תכנית השילוב.
מסלולי הכנה- לתלמידים הבוגרים, תלמידי התיכון- אנו מקדמים את התלמידים במטרה להגיש אותם למספר יחידות הולך וגדל בבגרות. התלמידים מתמודדי עם אתגרים אישיים וחברתיים תוך כדי עבודתם ומלווים ע"י מורים חרשים המהווים מודל הצלחה בשבילם. כיום קיים פוטנציאל של פיתוח לימודי תעודת גמר כשחלק גדול מהיחידות הנן יחידות פנימיות ושתיים לפחות הן בחינות חיצוניות של משרד החינוך. 3 יחידות בלימודי מלונאות, 3 יחידות בחקלאות, יחידה אחת במחשבים, יחידה אחת בפיזיקה, יחידה אחת בגיאוגרפיה, יחידה אחת במתמטיקה , ויחידה אחת בביולוגיה.
תכנית "יוצרים עתיד"- בית הספר עובד ביחד עם משרד הרווחה והאגף לחינוך מיוחד, תכנית זו מופעלת ע"י צוות בית ספר ועמותת שמע. בעזרת התכנית מאובחנים התלמידים מגילאי 16 באבחון מדוקדק, אחר כך נבנת תכנית ייחודית בתחום ההכנה לחיים וחיי העבודה לתלמידים מגיל 16-21. זו היא תכנית חומש אשר בונה ביחד עם התלמיד והוריו תכנית אישית לפיתוח התלמיד ושילובו במקום העבודה ופתוח חברתי בתוך קהילת השווים בבית הספר. התלמיד מסיים את לימודיו כאשר הוא משולב במקום העבודה . מקום העבודה יכול להיות משופע מהמקצוע שאותו אלמד בבית ספר או לפני נטיותיו של התלמיד. התלמיד יעזוב את בית הספר כשהוא מסודר במקום העבודה ומלווה ע"י עו"ס בקהילה.
אופן קבלת השירות
איך ולמי פונים- באמצעות ועדת השמה.
- הלימודים מתקיימים בימים: א'- ה' עד השעה 14:00 (פעילות המתנ"ס),ובימי ו' עד 11:45.
2. בבית הספר לומדים תלמידים, יהודים, ערביים, דתיים, וחרדים. צוות בית הספר מגוון תרבותית ומאפשר רגישות תרבותית מיוחדת לכל האוכלוסייה. הייחודיות הזו מאפשרת לנו להסתכל ולתת לכל תלמיד את הצרכים המיוחדים לו, ע"פי תרבותו וע"פי הקבוצה ממנה הוא בא . בשנתיים האחרונות גובש בבית הספר ועד הורים משותף אשר מביא לשולחן הדיונים עם ההנהלה את הצרכים היחודיים של התלמידים ושל הוריהם.