גם בשנת הלימודים תשע"ט ישעטו בכבישי ישראל עשרות אלפי תלמידי החינוך מיוחד שהם מוסעים הרחק ממקום מגוריהם. מסתבר שלא כמו כל ילד אחר כשליש מהתלמידים עם צרכים מיוחדים מנוידים מחוץ לרשות המקומית שלהם ונאלצים להתמודד עם הקושי הרב של נסיעה ארוכה המציבה בפניהם אתגר יומיומי, באופן אבסורדי דווקא הילדים שהנסיעה הכי קשה להם נאלצים לנסוע הכי הרבה .
במרכז המידע ומיצוי הזכויות של "ארגון קשר" מתקבלות בכל שנה פניות רבות על מצוקה רבה אותה חווים הילדים בנסיעה הארוכה, ועל הצורך הבלתי אפשרי הנכפה על ההורים להיאבק על מסגרת מתאימה לילדים או על מרחק נסיעה בלתי סביר.
אנו בארגון קשר קוראים לתת את הדעת על הנתונים החמורים הנחשפים בדוח.
הדו"ח חושף שעל פי נתוני מינהל הפיתוח במשרד החינוך עולה מזה חמש שנים אישר המינהל תקצוב של כ-50% בלבד (!) ממסגרות החינוך המיוחד שדרשו הרשויות. שנת 2017 הייתה שנת השפל בה אושרו רק 64 כיתות מתוך 250 שנדרשו (כ25% )! עניין שגרם לכך של-30% מתלמידי החינוך המיוחד אין פתרון ברשות.
ברשויות מקומיות רבות נמצא שלתלמידי חינוך מיוחד עם מוגבלויות מסוימות אין מסגרות חינוך מיוחד המותאמות למוגבלות שלהם. למשל, רק ב-19 מתוך 255 רשויות מקומיות נמצאו גנים לילדים עם שיתוק מוחין ונכות פיזית קשה, קרוב ל-1400 תלמידים עם מוגבלויות שנבדקו מתגוררים ברשות מקומית שאין בה מסגרת ייעודית למגבלה שלהם, 251 ילדים, שהם 3% מתלמידי הגנים בחינוך המיוחד, הוסעו יותר מ-25 ק"מ למסגרת החינוכית שלהם. 1972 תלמידי חינוך מיוחד בבתי ספר, שהם 6% מכלל התלמידים, הוסעו יותר מ-35 ק"מ למסגרת החינוכית שלהם.
בוקי קמחי מנכלי"ת ארגון "קשר- הבית של המשפחות המיוחדות" אומרת כי הנתונים שנחשפו בדו"ח מספרים את סיפורם של משפחות מיוחדות רבות החשות תסכול רב עם פתיחת שנת הלימודים "אנחנו פותחים את שנת הלימודים בתחושה קשה שגם השנה משרד החינוך נכשל בהיערכות למתן חינוך שיווני, מדובר בנתונים קשים המחייבים טיפול דחוף. לצערנו "הרפורמה" אותה הציג משרד החינוך במסגרת תיקון חוק החינוך המיוחד אינה מותאמת לצרכים הרבים בשטח ומשאירה ילדים רבים ללא פתרונות מתאימים".
עו"ד חמי גולדין, מנהל יחידת המידע ומיצוי הזכויות בארגון אומר כי "לצערנו עבור ילדים עם צרכים מיוחדים החינוך בישראל הופך מחובת המדינה, להטבה. כך שלגיטימי לנייד עשרות אלפי תלמידים הרחק ממקום מגוריהם ולצפות מהם להודות על ההטבה הניתנת להם".
בנוסף מציין עו"ד גולדין כי על פי הנתונים שהציגו משרד החינוך מתוך 1,463 כיתות חינוך מיוחד חדשות הנדרשות לשנת 2018 תוקצבו 280 בלבד לבינוי. לארבע שנים הקרובות תקצובו כ- 1,000 כיתות בלבד. המשמעות הברורה של פחות מסגרות חינוך הינה פחות חינוך, ופריסה ארצית דלילה שמחייבת דווקא תלמידים שמתקשים בנסיעה לנסוע ארוכות.
בארגון 'קשר' קוראים ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת לא להתעלם מהנתונים הקשים ולפעול מול משרד החינוך כדי שיציגו פתרונות לפערים הקשרים שהועלו בדו"ח.
ניתן לראיין את בוקי קמחי- מנכלי"ת קשר: 054-4646351 ואת עו"ד חמי גולדין: 052-2275079
למידע נוסף: חגי שמואלי, דוברות ארגון קשר: 052-4643555