תוכנית לפיתוח חוסן בקרב הורים לילדים עם צרכים מיוחדים של עמותת קשר

אם בימי שגרה ההתמודדות של המשפחות המיוחדות היא מאתגרת, בימי מלחמה וזמן חירום ההתמודדות יוצרת מצבים ואתגרים בלתי אפשריים: היעדר מסגרות, התנהגות מאתגרת, טיפול בילד המיוחד במשך 24/7, אי ודאות, תחושות קשות של לחץ, תסכול ובדידות.

אנו ב״קשר״ מאמינים שהמשפחה היא העוגן.
מתוך כך התאמנו תוכנית לפיתוח חוסן בקרב הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. לפניכם רשימת ההרצאות,
כל הרצאה ניתנת להתאמה אישית מבחינת התכנים, פרונטלי או בזום.

לרשימת ההרצאות והסדנאות המתאימות לזמן חירום ומלחמת "חרבות ברזל": 

https://webversion.net/iD_f9yaPTl

כאן תוכלו למצוא את כל הקורסים, ההרצאות והסדנאות עבור המשפחות המיוחדות.

להזמנת הרצאות וסדנאות מוזמנים לפנות אלינו במייל: maya@kesher.org.il/ או בווטסאפ: 050-8660898 

 

קורס חזרה למעגל התעסוקה להורים מיוחדים
 למי מיועד: הורים מיוחדים המבקשים לחזור למעגל התעסוקה לאחר שנים של טיפול בילד, הורים מיוחדים שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה ומצאו עצמם מחוץ למעגל התעסוקה.
 מטרות הקורס: גיבוש תוכנית אישית לחזרה למעגל התעסוקה - כשכיר/ה או בהקמת עסק עצמאי, מתוך מקום של איתור תחומי העניין, כישורים ומשאלות לב אל מול ההזדמנויות בשוק העבודה תוך בניית מערכת משפחתית תומכת.
 תוכן הקורס: הקורס מורכב ממפגשים קבוצתיים וליווי פרטני. בקורס נעסוק במציאת הכוחות האישיים, התמודדות עם חסמים אישיים וחסמים תעסוקתיים, מיומנויות וכישורים – לראות את המיומנויות ההורות המיוחדות כחוזקה למיומנות בתעסוקה, איתור מעגלי תמיכה משפחתיים ותעסוקתיים, התמודדות עם שינויים, זיהוי הכישורים ושאיפות הלב, מחזון אישי לחזון תעסוקתי וכו'.
 משך הקורס: 16 מפגשים, 3 ש"אכל מפגש
המשך קריאההראה פחות
פרטים נוספים:

ממחקר שערכנו ב 2015  בשיתוף מינהל המחקר במשרד הכלכלה עולה כי 77% מההורים המיוחדים נאלצים לפרוש ממעגל התעסוקה בשביל לטפל בילד המיוחד. לצערנו בשנה האחרונה, שנת הקורונה, הדבר רק התעצם והחריף. בעקבות משבר הקורונה הורים מיוחדים פוטרו מעבודתם, נאלצו לסגור את העסק שהיה ברשותם, נאלצו לעזוב את עבודתם כדי להתמסר לטובת טיפול ילדם המיוחד כתחליף למסגרות החינוך המיוחד שלא פעלו או שפעלו באופן חלקי בלבד – ובכך המשפחה ספגה פגיעה כלכלית משמעותית וחסמים רבים לחזור לעולם התעסוקתי המשתנה בעת משבר.

במטרה לסייע להורים המיוחדים לחזור למעגל התעסוקה, אם לאחר שנים של טיפול בילד או בעקבות משבר הקורונה, אנו מציעים קורס חזרה למעגל התעסוקה מתוך המקום של העצמה אישית.

הרצאת זכויות משפחות מיוחדות בעולם משתנה – זכויות הילד, זכויות המשפחה, זכויות בעולם משתנה בדגש על תקופת הקורונה
 למי מיועד: הורים ובני משפחה להם ילדים עם צרכים מיוחדים
 מטרות ההרצאה: היכרות עם עולם הזכויות על רבדיו השונים בהקשר המשפחות המיוחדות, הענקת ידע וכלים מעשיים לפעולה בעולם הזכויות במדינת ישראל.
 משך ההרצאה: ניתן להזמין הרצאה בודדת בה יועבר תוכן כללי כהרצאת מבוא לעולם הזכויות, או רצף הרצאות עם תוכן מפורט יותר בהתאם לצרכי המזמין וקהל היעד.
המשך קריאההראה פחות
פרטים נוספים:
  • זכויות הורים מיוחדים בתעסוקה:חל"ת ,ניצול ימי חופשה, ניצול ימי מחלה של הילד, איסור אפליה בעבודה לילדים עם מוגבלות: מה זה אומר בתקופת הקורונה ולאחריה.
  • חינוך: חינוך מיוחד- מתווה חזרה לשגרה מלאה?- למידה מרחוק,  סיוע לילדים בסיכון בבית, הסעות וכל מה שצריך לדעת בעולם משתנה.
  • רווחה:מעונות ומסגרות
  • מודל חברתי ורפואי
  • התפתחות הילד + אבזר שיקום והתאמות ניידות (בריאות)
  • ביטוח לאומי (קצבת ילד נכה, ניידות, תוספת מונשמים והטבות
  • מעבר לבגרות (גילאי 17-18+), זרקור על על זכויות בוגרים- דיור, פנאי, תעסוקה, אפוטרופסות וקבלת החלטות
  • משך ההרצאה: ניתן להזמין הרצאה בודדת בה יועבר תוכן כללי כהרצאת מבוא לעולם הזכויות, או רצף הרצאות עם תוכן מפורט יותר בהתאם לצרכי המזמין וקהל היעד.
קורס מנהיגות – הורים מובילים שינוי
 למי מיועד: הורים להם ילדים עם צרכים מיוחדים המתגוררים באותו יישוב/עיר ומעוניינים לפעול למען הקהילה ולהוביל שינוי
 מטרות הקורס: גיבוש קבוצת הורים שיפעלו יחד לייצר קהילה של הורים לילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים בעיר/יישוב בו הם מתגוררים, הפועלים יחד להשגת מטרות משותפות במרחב בו הם מתגוררים.
 תוכן הקורס: הקניית כלים להובלת שינוי ולקידום שותפות , עבודת צוות, אסטרטגיות השפעה, בניית שותפויות ועקרונות לניהול פרויקטים, עבודה מול רשויות ואנשי מקצוע ועוד. התכנים כוללים למידה פעילה בשילוב עבודה מעשית חוויתית ופרויקט קהילתי.
 משך הקורס: 12 מפגשים, כל אחד מהם 3 שעות (ניתן לקיים גם בזום!)
המשך קריאההראה פחות
פרטים נוספים:

אחת המטרות המרכזיות של ארגון קשר היא פיתוח חברה אזרחית חזקה, שתניע ותהיה שותפה בשיפור איכות החיים של משפחות לילדים וצעירים עם צרכים מיוחדים. לצורך כך, פותח מודל של קורס הכשרה לקבוצת מנהיגות הורים יישובית, המקבלת כלים להובלת שינוי, לבניית שותפויות ולניהול פרויקטים. קבוצת ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים תוביל ותפעל למען שיפור איכות חיי המשפחות, חיזוק מעמדן של המשפחות המיוחדות, תפתח יוזמות מקומיות ותעשה למען לבניית קהילה תומכת ומשלבת. כל זאת תוך בניית שותפות עם הרשות העירונית.

קבוצת המנהיגות תהיה מחוברת לרשת קהילות של קשר מובילות שינוי- רשת של קבוצות מנהיגות יישוביות ברחבי הארץ וחברי הקבוצה ייהנו מתמיכה, שיתוף והעשרה במסגרת הרשת.

קורס הורה להורה – ליווי לאורך מעגלי החיים
 למי מיועד: הורים מיוחדים בעלי וותק של כמה שנים כמשפחה מיוחדת שרוצים ללוות הורים מיוחדים אחרים.
 תוכן הקורס: כלים לליווי ותמיכה, הפרדה בין הסיפור האישי שלי לסיפור של ההורה, פיתוח ראיה אלטרנטיבית למצבים שונים, חוסר שיפוטיות.
 משך הקורס: 12 מפגשים, כ3 שעות למפגש (ניתן לקיים גם בזום)
המשך קריאההראה פחות
פרטים נוספים:

הורות לילד עם צרכים מיוחדים מאופיינת בעליות ובמורדות לאורך מעגלי החיים. יצירת רשת תמיכה של הורים להורים מאפשרת לכל הורה להיעזר בהורה תומך בתקופות שבהן הוא זקוק לאוזן קשבת, להכוונה או לתמיכה.
הקורס מבוסס על עקרונות הליווי שפותחו בארגון קשר ומדגיש את משמעות הליווי שאינו ייעוץ או טיפול, אלא תמיכה וחברות, הליכה יד ביד בתוך ההתמודדויות והמעברים במעגלי החיים.
בקורס יוכשרו ההורים ללוות הורים מיוחדים ויוצר מאגר של הורים מתנדבים שיוכלו לתמוך וללוות הורים בתחילת הדרך ובהמשכה.

אני ואחי המיוחד
אני ואחי המיוחד - הרצאה
 למי מיועד: הורים לילדים מיוחדים להם אחים/יות
 תוכן הקורס: האתגרים העומדים בפני האחים וההורים, כלים להתמודדות, איך נותנים מקום לאחים ולמה חשוב לשים לב, היכולת לצמוח מתוך הקושי.
 משך הקורס: 2 שעות (ניתן לקיים גם בזום)
המשך קריאההראה פחות
פרטים נוספים:

הורים רבים עסוקים בסוגיית מעורבותם ביחסים שבין הילדים במשפחה. סוגיה זו מורכבת במיוחד במשפחה שבה גדל ילד עם צרכים מיוחדים.
במפגש יידונו ההשלכות על האווירה המשפחתית וסגנון ההורות, השפעת הילד עם הצרכים המיוחדים על האחאים שלו, הקשר בין האחאים והשפעת הגיל על קשר זה, הרגשות המתעוררים אצל האחאים (כגון בושה, מבוכה וכעס), המאפיינים של חלוקת התפקידים בין האחאים וכן האופי והמידה של מעורבות ההורים בקשרים בין האחים. נדבר כמובן גם על הפן החיובי שבגדילה לצד אחד מיוחד, על הכוחות, הבגרות והצמיחה שיכולים לבוא לצד ההתמודדות עם האתגרים.

קבוצת צמיחה לאחים לילדים עם אחים מיוחדים באמצעות כלים אומנותיים
 למי מיועד: אחים ואחיות לילדים עם צרכים מיוחדים (ניתן להתאים את הקורס לגילאים שונים: ילדים/צעירים/בוגרים)
 ניתן לבחור תחום אומנות דרכו יועברו התכנים בקורס: צילום (סטילס), תיאטרון פלייבק (המחזת סיטואציות), מוסיקה (שירים ויצירת שירים), קולנוע (הפקת סרט קצר אישי), סיפורי וידאו (עריכת סרטוני דוקו), יצירה ועוד.
 תוכן הקורס: בקבוצת אחים, אנו מציעים לחזק ולהעצים את הכוחות של האחים במשפחות מיוחדות, לאפשר להם מפגש עם קבוצת השווים, מקום לשתף באתגרים וחוויות ממעגל החיים – באמצעות כלים אומנותיים. הקבוצה תתנסה בתחום אומנותי בדגש על התכנים המותאמים להם מתוך עולמם כאחים מיוחדים, כשבסיום הקורס מציגים תוצר חווייתי בעקבות סדנאות האומנות.
בתחילת הקורס ייערך מפגש קבוצתי בשיתוף ההורים, יחד עם היכרות אישית של כל משתתף והוריו עם המנחים. במפגש הסיום יציגו המשתתפים את תוצרי סדנת האמנות בפני ההורים.
 משך הקורס: 12 מפגשים בני שעתיים (אפשר גם בזום)
המשך קריאההראה פחות
פרטים נוספים:

ילדותם והתבגרותם של אחים לילדים עם צרכים מיוחדים שונה ומורכבת יותר מילדותם של ילדים להם אחים רגילים. ילד עם צרכים מיוחדים משפיע על המשפחה כולה, ברבדים השונים, והאחים והאחיות מתמודדים עם סיטואציות משפחתיות שונות ומורכבויות רגשיות כלפי אחיהם המיוחדים, כלפי הוריהם ובנוסף מתמודדים עם החברה הסובבת אותם שלא תמיד מכילה, מבינה וקשובה לצרכיהם הייחודיים. הקבוצה מאפשרת לאחים הללו להיות קודם כל ילדים ורק אח"כ "אחים של".

תקופת הקורונה אף מעצימה אתגרים אלו כאשר הבית הופך לסיר לחץ ותשומת הלב המשפחתית מופנית לעיתים קרובות לאחים המיוחדים, יותר מאשר בזמנים שגרתיים. הקבוצה מאפשרת לאחים מרחב לקבלת תשומת לב בלעדית באופן חוויתי שמעניק להם אפשרות לביטוי עצמי, ולתמיכה קבוצתית בתוך קבוצת השווים.

סדנת כתיבה מן הלב אל הנייר
 למי מיועד: הורים/סבים/אחים מיוחדים המעוניינים להקדיש זמן לכתיבה ולעיבוד חוויתי ומונחה עם קבוצת השווים.
 מטרות הסדנא: לאפשר למצוא את המקום והזמן לביטוי החוויות הייחודיות דרך אמנות הכתיבה בקבוצה אינטימית ותומכת.
 תוכן הקורס: כתיבת טקסטים בעקבות חוויות או בעקבות טקסטים אחרים, קריאה משותפת ושיתוף חומרים כתובים, יחד עם מנחות קבוצה מנוסות ומקצועיות בתחומן.
 משך הקורס: אחת לשבוע, 2 ש"א, 8 מפגשים
המשך קריאההראה פחות
פרטים נוספים:

האם את מרגישה מדי פעם שאילו היה לך מעט זמן היית מתיישבת וכותבת וכותבת וכותבת? האם את יודעת שבבית זה לא יקרה? אם כן – הסדנא שלנו מתאימה לך ככפפה אל יד, כעיפרון אל יד! אחת לשבוע, משך של שעתיים נצעד בשביל הכתיבה.
ביחד – קבוצה של אימהות מיוחדות – נלמד לאפשר למלים לצאת מן הלב אל הנייר.
מה נעשה בסדנא? נכתוב, נקרא את שכתבנו, נקשיב לטקסטים שכתבו אימהות מיוחדות אחרות, וכמובן נהדהד איך הטקסטים של החברות שנגעו בנו. במלה אחת – חוויה! בשתי מלים – חוויה מיוחדת!! (תרתי משמע)

*הטקסט כתוב בלשון נקבה אך ניתן לקיים קבוצה מעורבת

סדנא: משפחה מיוחדת בתקופה מיוחדת – אתגרים והתמודדות בתקופת הקורונה
 למי מיועד: הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בגילאים שונים.
 מטרות ותוכן הסדנא: מפגשים על מורכבות תקופת הקורונה במשפחה המיוחדת ,על קשיי ההתמודדות היומיומית והשפעות ייחודיות של התקופה במערכת המשפחתית. בסדנא נשים דגש על המקום של ההורה כגורם מפתח לפיתוח אורח חיים משפחתי מיטיב. ההורים יכירו את המנגנונים המנהלים את התנהגותם שברובם אינם מודעים להם מחד אך משפיעים עיקריים על התנהגותם בפועל. נתייחס כמובן גם לילד המיוחד ולאחיו.
 משך הקורס: סדנא בת 4 מפגשים (משך כל מפגש כשעתיים אקדמיות)
סדנה: מדאגה להשפעה
 למי מיועד: הורים להם ילדים עם צרכים מיוחדים
 מטרות הסדנה: יצירת התקדמות וצמיחה בתהליך של ההורים באמצעות מתן כלים מעשיים ותרגולם על מנת לאפשר התמודדות טובה יותר עם מציאות חיים מאתגרת.
 תוכן הסדנה: מעבר מדאגה ותגובתיות להשפעה ויוזמתיות, התמודדות עם אי וודאות. ניהול עצמי (רגשי/מנטלי/גופני) נתבונן : איך אני מנהל את המחשבות שלי, הרגשות שלי, הגוף שלי. איך אני מתמודד עם אי ודאות. נראה כיצד ניתן לייצור הלימה בין העולם הפנימי שלנו לאיך שאנו פועלים בחוץ כך שנוכל להיות במיטבנו במערכות היחסים החשובות לנו. המפגשים כוללים תרגול ונותנים למשתתף ארגז כלים להמשך
 משך הסדנה: מינימום 4 מפגשים של 2 ש"א, אנו ממליצים על קבוצות אינטימיות של עד 10 משתתפים.
סדנה: מהתבגרות לעצמאות- סוגיות של התפתחות והתנהגות מינית בגילאי הבגרות הצעירה.
 למי מיועד: הורים להם ילדים עם צרכים מיוחדים במעבר לבגרות או לקראתו.
 מטרות הסדנה: מהתבגרות לעצמאות- סוגיות של התפתחות והתנהגות מינית בגילאי הבגרות הצעירה של ילדים עם צרכים מיוחדים. סדנה המיועדת להורים מיוחדים בה יועלו סוגיות בנושא וכלים פרקטיים להתמודדות הורית, זוגית ומשפחתית.
 תוכן הסדנה: 5 מפגשים
המשך קריאההראה פחות
פרטים נוספים:

תוכן הסדנה:
1. התפתחות מינית מול עיכוב התפתחותי במרחבים השונים- האתגר של ההורה המיוחד.
2. התנהגות מינית וקשיים בקריאת המפה החברתית בהקשר הזוגי- מיני- כיצד ללוות את הילד באתגרים השונים.
3. קשיי תקשורת והתנהגות מינית- הקושי שבין ההורים לילדים בתחום התקשורת על נושאי מיניות.
4. התמודדות משפחתית עם יציאת הילד לעצמאות ויצירת חיים זוגיים אל מול הקושי לפתח קשרים מחוץ למשפחה.
5. סיכום, שאלות ופרידה.

סדנה: קבוצת פוטותרפיה להורים מיוחדים
 למי מיועד: הורים להם ילדים עם צרכים מיוחדים
 מטרות הסדנה: אנו מבקשים לתרגל עם משתתפי הסדנה כלים וטכניקות מגוונים מתחום הפוטותרפיה - גישה עכשווית שעושה שימוש בצילום בפועל ובהתבוננות בתצלומים על מנת לעזור לאדם. אנו מבקשים להפנות את המבט של ההורים פנימה- לעצמם ולחוויה האישית שלהם, לאפשר להם לעצור לרגע את העשייה היומיומית והמשימתית ולהרהר בצרכים, באתגרים, בקשיים ובנצחונות שלהם, לא רק בהקשר ההורי.
לא מדובר בעוד חוג יצירה או צילום, אין צורך בכשרון מיוחד או בידע מוקדם בצילום.
 תוכן הסדנה: שיח ועבודה עם צילומים ממקורות שונים, כולל אלבום התמונות האישי או המשפחתי, ותמונות אותן יצלמו המשתתפים בזמן המפגשים או ביניהם בהתייחס לנושאים ולסוגיות רלבנטיים. בעזרת התצלומים נדבר על האתגרים, החששות והקשיים, אבל גם נזהה צרכים, הישגים, כוחות, חוזקות ומשאבים. נגדיר מטרות אישיות ושינויים רצויים, נפתח תוכנית להשגתם ואמונה ואופטימיות באשר ליכולת לעשות כן.
 משך הסדנה: 12 מפגשים, 2 ש"א כ"א.
המשך קריאההראה פחות
פרטים נוספים:

הורות במשפחה מיוחדת כרוכה בהתמודדויות אינסופיות במישורי חיים רבים. אנו מבקשים להפנות את המבט של ההורים פנימה- לעצמם ולחוויה האישית שלהם, לאפשר להם לעצור לרגע את העשייה היומיומית והמשימתית ולהרהר בצרכים, באתגרים, בקשיים ובנצחונות שלהם, לא רק בהקשר ההורי.
בקבוצה קטנה ואינטימית של אנשים שחוויית ההורות שלהם דומה נתבונן ונשתף במסע האישי, הזוגי והמשפחתי שכל אחד מהמשתתפים עבר, ועדיין עובר, נאיר את רגעי החולשה ונזהה את מקורות הכוח, נדון בחששות, אבל גם בציפיות ובתקוות. אנו מאמינים שההקשבה והתמיכה מצד האחרים יפיגו, ולו במעט, את תחושת הבדידות.

  • אנו מבקשים לתרגל עם משתתפי הסדנה כלים וטכניקות מגוונים מתחום הפוטותרפיה – גישה עכשווית שעושה שימוש בצילום בפועל ובהתבוננות בתצלומים על מנת לעזור לאדם:
  • לבטא את עצמו. מעבר להנאה מעצם הצילום – מהעשייה ומהיצירתיות, הצילום מהווה דרך תקשורת לא מאיימת שיכולה להתאים גם למי שמתקשה לבטא את עצמו ואת רגשותיו במילים.
  • להעלות למודעות ולפגוש זכרונות, רגשות ומחשבות שאין תמיד גישה ישירה אליהם
  • להתבונן בצורה חדשה על החיים שלו בעבר ובהווה- על עצמו, על הסביבה שלו ועל מערכות יחסים שהיו לו לאורך השנים
  • להגיע לתובנות באשר לדברים שסייעו בהתפתחות ובבניה שלו, ולמה שהוא רוצה להשיג בעתיד
  • להיחשף לנקודות מבט שונות

העבודה תיעשה בקבוצה קטנה ואינטימית, בצורה חווייתית ויצירתית, ותעודד התמודדות פעילה. היא תכלול שיח ועבודה עם צלומים ממקורות שונים, כולל אלבום התמונות האישי או המשפחתי, ותמונות אותן יצלמו המשתתפים בזמן המפגשים או ביניהם בהתייחס לנושאים ולסוגיות רלבנטיים. בעזרת התצלומים נדבר על האתגרים, החששות והקשיים, אבל גם נזהה צרכים, הישגים, כוחות, חוזקות ומשאבים. נגדיר מטרות אישיות ושינויים רצויים, נפתח תוכנית להשגתם ואמונה ואופטימיות באשר ליכולת לעשות כן. העבודה המשותפת תאפשר לכל משתתף להסתכל דרך עדשה חדשה על המסע שהוא ומשפחתו עברו ולספר את הסיפור שלו. הוא יוכל גם לחשוב כיצד הוא היה רוצה "שיראה אלבום התמונות העתידי שלו".

סדנת בבליותרפיה טיפולית לאמהות מיוחדות
 למי מיועד: אמהות לילדים עם צרכים מיוחדים, המעוניינת להתנסות בכתיבה טיפולית
 מטרות הסדנא: ביבליותרפיה היא שיטת טיפול, המשתמשת ביצירות מהספרות היפה ובתהליכי כתיבה במטרה ליצור קירבה, היכרות עם העולם הרגשי שלנו, תמיכה הדדית ופיתוח תובנה מודעות כבני אדם וכהורים. בטיפול ביבליותרפי לא נדרש כישרון מיוחד לכתיבה או נטייה ספרותית ולכן היא מתאימה לכולם.
 תוכן הסדנא: שימוש בספרות יפה ובכתיבה. בטיפול ביבליותרפי לא נדרש כישרון מיוחד לכתיבה או נטייה ספרותית ולכן היא מתאימה לכולם.
 משך הסדנא:  8 מפגשים, אחת לשבוע לכשעתיים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם