תוכנית לפיתוח חוסן בקרב הורים לילדים עם צרכים מיוחדים של עמותת קשר
אם בימי שגרה ההתמודדות של המשפחות המיוחדות היא מאתגרת, בימי מלחמה וזמן חירום ההתמודדות יוצרת מצבים ואתגרים בלתי אפשריים: היעדר מסגרות, התנהגות מאתגרת, טיפול בילד המיוחד במשך 24/7, אי ודאות, תחושות קשות של לחץ, תסכול ובדידות.
אנו ב״קשר״ מאמינים שהמשפחה היא העוגן.
מתוך כך התאמנו תוכנית לפיתוח חוסן בקרב הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. לפניכם רשימת ההרצאות,
כל הרצאה ניתנת להתאמה אישית מבחינת התכנים, פרונטלי או בזום.
לרשימת ההרצאות והסדנאות המתאימות לזמן חירום ומלחמת "חרבות ברזל":
https://webversion.net/iD_f9yaPTl
כאן תוכלו למצוא את כל הקורסים, ההרצאות והסדנאות עבור המשפחות המיוחדות.
להזמנת הרצאות וסדנאות מוזמנים לפנות אלינו במייל: maya@kesher.org.il/ או בווטסאפ: 050-8660898
ממחקר שערכנו ב 2015 בשיתוף מינהל המחקר במשרד הכלכלה עולה כי 77% מההורים המיוחדים נאלצים לפרוש ממעגל התעסוקה בשביל לטפל בילד המיוחד. לצערנו בשנה האחרונה, שנת הקורונה, הדבר רק התעצם והחריף. בעקבות משבר הקורונה הורים מיוחדים פוטרו מעבודתם, נאלצו לסגור את העסק שהיה ברשותם, נאלצו לעזוב את עבודתם כדי להתמסר לטובת טיפול ילדם המיוחד כתחליף למסגרות החינוך המיוחד שלא פעלו או שפעלו באופן חלקי בלבד – ובכך המשפחה ספגה פגיעה כלכלית משמעותית וחסמים רבים לחזור לעולם התעסוקתי המשתנה בעת משבר.
במטרה לסייע להורים המיוחדים לחזור למעגל התעסוקה, אם לאחר שנים של טיפול בילד או בעקבות משבר הקורונה, אנו מציעים קורס חזרה למעגל התעסוקה מתוך המקום של העצמה אישית.
- זכויות הורים מיוחדים בתעסוקה:חל"ת ,ניצול ימי חופשה, ניצול ימי מחלה של הילד, איסור אפליה בעבודה לילדים עם מוגבלות: מה זה אומר בתקופת הקורונה ולאחריה.
- חינוך: חינוך מיוחד- מתווה חזרה לשגרה מלאה?- למידה מרחוק, סיוע לילדים בסיכון בבית, הסעות וכל מה שצריך לדעת בעולם משתנה.
- רווחה:מעונות ומסגרות
- מודל חברתי ורפואי
- התפתחות הילד + אבזר שיקום והתאמות ניידות (בריאות)
- ביטוח לאומי (קצבת ילד נכה, ניידות, תוספת מונשמים והטבות
- מעבר לבגרות (גילאי 17-18+), זרקור על על זכויות בוגרים- דיור, פנאי, תעסוקה, אפוטרופסות וקבלת החלטות
- משך ההרצאה: ניתן להזמין הרצאה בודדת בה יועבר תוכן כללי כהרצאת מבוא לעולם הזכויות, או רצף הרצאות עם תוכן מפורט יותר בהתאם לצרכי המזמין וקהל היעד.
אחת המטרות המרכזיות של ארגון קשר היא פיתוח חברה אזרחית חזקה, שתניע ותהיה שותפה בשיפור איכות החיים של משפחות לילדים וצעירים עם צרכים מיוחדים. לצורך כך, פותח מודל של קורס הכשרה לקבוצת מנהיגות הורים יישובית, המקבלת כלים להובלת שינוי, לבניית שותפויות ולניהול פרויקטים. קבוצת ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים תוביל ותפעל למען שיפור איכות חיי המשפחות, חיזוק מעמדן של המשפחות המיוחדות, תפתח יוזמות מקומיות ותעשה למען לבניית קהילה תומכת ומשלבת. כל זאת תוך בניית שותפות עם הרשות העירונית.
קבוצת המנהיגות תהיה מחוברת לרשת קהילות של קשר מובילות שינוי- רשת של קבוצות מנהיגות יישוביות ברחבי הארץ וחברי הקבוצה ייהנו מתמיכה, שיתוף והעשרה במסגרת הרשת.
הורות לילד עם צרכים מיוחדים מאופיינת בעליות ובמורדות לאורך מעגלי החיים. יצירת רשת תמיכה של הורים להורים מאפשרת לכל הורה להיעזר בהורה תומך בתקופות שבהן הוא זקוק לאוזן קשבת, להכוונה או לתמיכה.
הקורס מבוסס על עקרונות הליווי שפותחו בארגון קשר ומדגיש את משמעות הליווי שאינו ייעוץ או טיפול, אלא תמיכה וחברות, הליכה יד ביד בתוך ההתמודדויות והמעברים במעגלי החיים.
בקורס יוכשרו ההורים ללוות הורים מיוחדים ויוצר מאגר של הורים מתנדבים שיוכלו לתמוך וללוות הורים בתחילת הדרך ובהמשכה.
הורים רבים עסוקים בסוגיית מעורבותם ביחסים שבין הילדים במשפחה. סוגיה זו מורכבת במיוחד במשפחה שבה גדל ילד עם צרכים מיוחדים.
במפגש יידונו ההשלכות על האווירה המשפחתית וסגנון ההורות, השפעת הילד עם הצרכים המיוחדים על האחאים שלו, הקשר בין האחאים והשפעת הגיל על קשר זה, הרגשות המתעוררים אצל האחאים (כגון בושה, מבוכה וכעס), המאפיינים של חלוקת התפקידים בין האחאים וכן האופי והמידה של מעורבות ההורים בקשרים בין האחים. נדבר כמובן גם על הפן החיובי שבגדילה לצד אחד מיוחד, על הכוחות, הבגרות והצמיחה שיכולים לבוא לצד ההתמודדות עם האתגרים.
בתחילת הקורס ייערך מפגש קבוצתי בשיתוף ההורים, יחד עם היכרות אישית של כל משתתף והוריו עם המנחים. במפגש הסיום יציגו המשתתפים את תוצרי סדנת האמנות בפני ההורים.
ילדותם והתבגרותם של אחים לילדים עם צרכים מיוחדים שונה ומורכבת יותר מילדותם של ילדים להם אחים רגילים. ילד עם צרכים מיוחדים משפיע על המשפחה כולה, ברבדים השונים, והאחים והאחיות מתמודדים עם סיטואציות משפחתיות שונות ומורכבויות רגשיות כלפי אחיהם המיוחדים, כלפי הוריהם ובנוסף מתמודדים עם החברה הסובבת אותם שלא תמיד מכילה, מבינה וקשובה לצרכיהם הייחודיים. הקבוצה מאפשרת לאחים הללו להיות קודם כל ילדים ורק אח"כ "אחים של".
תקופת הקורונה אף מעצימה אתגרים אלו כאשר הבית הופך לסיר לחץ ותשומת הלב המשפחתית מופנית לעיתים קרובות לאחים המיוחדים, יותר מאשר בזמנים שגרתיים. הקבוצה מאפשרת לאחים מרחב לקבלת תשומת לב בלעדית באופן חוויתי שמעניק להם אפשרות לביטוי עצמי, ולתמיכה קבוצתית בתוך קבוצת השווים.
האם את מרגישה מדי פעם שאילו היה לך מעט זמן היית מתיישבת וכותבת וכותבת וכותבת? האם את יודעת שבבית זה לא יקרה? אם כן – הסדנא שלנו מתאימה לך ככפפה אל יד, כעיפרון אל יד! אחת לשבוע, משך של שעתיים נצעד בשביל הכתיבה.
ביחד – קבוצה של אימהות מיוחדות – נלמד לאפשר למלים לצאת מן הלב אל הנייר.
מה נעשה בסדנא? נכתוב, נקרא את שכתבנו, נקשיב לטקסטים שכתבו אימהות מיוחדות אחרות, וכמובן נהדהד איך הטקסטים של החברות שנגעו בנו. במלה אחת – חוויה! בשתי מלים – חוויה מיוחדת!! (תרתי משמע)
*הטקסט כתוב בלשון נקבה אך ניתן לקיים קבוצה מעורבת
תוכן הסדנה:
1. התפתחות מינית מול עיכוב התפתחותי במרחבים השונים- האתגר של ההורה המיוחד.
2. התנהגות מינית וקשיים בקריאת המפה החברתית בהקשר הזוגי- מיני- כיצד ללוות את הילד באתגרים השונים.
3. קשיי תקשורת והתנהגות מינית- הקושי שבין ההורים לילדים בתחום התקשורת על נושאי מיניות.
4. התמודדות משפחתית עם יציאת הילד לעצמאות ויצירת חיים זוגיים אל מול הקושי לפתח קשרים מחוץ למשפחה.
5. סיכום, שאלות ופרידה.
לא מדובר בעוד חוג יצירה או צילום, אין צורך בכשרון מיוחד או בידע מוקדם בצילום.
הורות במשפחה מיוחדת כרוכה בהתמודדויות אינסופיות במישורי חיים רבים. אנו מבקשים להפנות את המבט של ההורים פנימה- לעצמם ולחוויה האישית שלהם, לאפשר להם לעצור לרגע את העשייה היומיומית והמשימתית ולהרהר בצרכים, באתגרים, בקשיים ובנצחונות שלהם, לא רק בהקשר ההורי.
בקבוצה קטנה ואינטימית של אנשים שחוויית ההורות שלהם דומה נתבונן ונשתף במסע האישי, הזוגי והמשפחתי שכל אחד מהמשתתפים עבר, ועדיין עובר, נאיר את רגעי החולשה ונזהה את מקורות הכוח, נדון בחששות, אבל גם בציפיות ובתקוות. אנו מאמינים שההקשבה והתמיכה מצד האחרים יפיגו, ולו במעט, את תחושת הבדידות.
- אנו מבקשים לתרגל עם משתתפי הסדנה כלים וטכניקות מגוונים מתחום הפוטותרפיה – גישה עכשווית שעושה שימוש בצילום בפועל ובהתבוננות בתצלומים על מנת לעזור לאדם:
- לבטא את עצמו. מעבר להנאה מעצם הצילום – מהעשייה ומהיצירתיות, הצילום מהווה דרך תקשורת לא מאיימת שיכולה להתאים גם למי שמתקשה לבטא את עצמו ואת רגשותיו במילים.
- להעלות למודעות ולפגוש זכרונות, רגשות ומחשבות שאין תמיד גישה ישירה אליהם
- להתבונן בצורה חדשה על החיים שלו בעבר ובהווה- על עצמו, על הסביבה שלו ועל מערכות יחסים שהיו לו לאורך השנים
- להגיע לתובנות באשר לדברים שסייעו בהתפתחות ובבניה שלו, ולמה שהוא רוצה להשיג בעתיד
- להיחשף לנקודות מבט שונות
העבודה תיעשה בקבוצה קטנה ואינטימית, בצורה חווייתית ויצירתית, ותעודד התמודדות פעילה. היא תכלול שיח ועבודה עם צלומים ממקורות שונים, כולל אלבום התמונות האישי או המשפחתי, ותמונות אותן יצלמו המשתתפים בזמן המפגשים או ביניהם בהתייחס לנושאים ולסוגיות רלבנטיים. בעזרת התצלומים נדבר על האתגרים, החששות והקשיים, אבל גם נזהה צרכים, הישגים, כוחות, חוזקות ומשאבים. נגדיר מטרות אישיות ושינויים רצויים, נפתח תוכנית להשגתם ואמונה ואופטימיות באשר ליכולת לעשות כן. העבודה המשותפת תאפשר לכל משתתף להסתכל דרך עדשה חדשה על המסע שהוא ומשפחתו עברו ולספר את הסיפור שלו. הוא יוכל גם לחשוב כיצד הוא היה רוצה "שיראה אלבום התמונות העתידי שלו".